E-handeln och GDPR

Hur har GDPR påverkat näthandeln egentligen? Och varför är e-handlare mer optimistiska i år, i jämförelse med förra året?

Vad finns det att tänka på när man startar en egen e-handel? Bland annat att man har ett bra CMS som Magento för att få hemsidan att rulla på. Men även att man har hanterat GDPR ordentligt.

I SVT går det att läsa om hur E-handeln väntas stå för all tillväxt inom detaljhandeln de närmsta 15 åren. Det betyder att det blir tufft för nya köpcentrum, liksom de som redan existerar. Samtidigt byggs det fler köpcentra runt om i Sverige. Risken är nämligen att nya köpcentrum kommer stå tomma när e-handeln tar över. Mer om detta går det att läsa om här.

Optimistiska e-handlare

I en artikel i Svenska Dagbladet går det att läsa om hur e-handlarna generellt är optimistiska inför framtiden. Det har varit en regnig sommar och det gör att folk är mer benägna att shoppa online, liksom att ens sitta vid datorn – till skillnad från förra sommaren då det var kokhett hela juli och många var ute i solen.

E-handeln påverkades av GDPR

Samtidigt föll e-handelns antal besök med 5,6 procent, rent generellt, och detta på grund av just GDPR. Det var i maj 2018 som EU införde dannat dataskyddslag, (General Data Protection Regulation), som ett sätt att mer effektivt kunna skydda privatpersoners data på internet. Men resultatet av dataskyddslagen har blivit ett minskat antal besök på e-handelssajter:

Orsaken till e-handlarnas fallande siffror ska enligt studien vara att GDPR gör personer mer medvetna om hur deras data används, och därför undviker vissa sajter – Ehandel.se